Tuesday, March 31, 2009

Dia Kekasih Allah...

Sebaik sahaja tamat pelajaran di kelas 3CP pada tengahari tadi, Ashraf  terus  berjumpa ustazah  " Ustazah maafkan saya.. saya nak ke Mekah malam ni, tunaikan umrah"  "Alhamdulillah...ustazahpun minta maaf juga" sambut ustazah dengan hati gembira bercampur terharu dan bangga pun ada la juga.  Gembira dan bangga kerana ada anak didik yang masih muda berpeluang menunaikan umrah... " tidak semua orang diberikan rezki untuk ke sana menjadi tetamu Allah dalam usia yang muda... terharu kerana teringat kembali peristiwa menunaikan haji pada dua tahun lepas..  

Ke Mekah dulu ke, ke Madinah?" ustazah bertanya pula, " Ke Madinah dulu ustazah" jawab Ashraf pendek ...perasaan terharu terus menjadi sayu dan rindu... sebak rasa di dada... tergenang air mata... teringat ziarah makam baginda... Dari Ibnu Umar bahwa Nabi SAW bersabda : “Barangsiapa melaksanakan ibadah hajji kemudian ia berziarah ke makamku, maka ia seperti orang yang mengunjungiku dalam keadaan hidupku”. HR al-Thabrani dalam kitab Al-Ausath dan al-Kabir.

"Assalamualaikum Ya Rasulullah" Ya Allah moga Engkau menerimaku sebagai umat Nabi Muhammad" ... itulah ungkapan pertama yang diucapkan...

"Di sana nanti banyakkan berdoa, rebut peluang yang ada, mohon pada Allah supaya sentiasa memberikan bimbingan dan pentunjuk dalam setiap apa yang kita buat..." ustazah mengambil peluang memberikan sepatah dua kata nasihat... moga Ashraf dan keluarga selamat menunaikan ibadat Umrah dan diterima Allah... Amin

Anas, ustazah, Ashraf dan Amir

Jiwa masih tersentuh mengingat kembali perjuangan baginda... dan peninggalannya yang ditinggalkan kepada kita... kita tidak akan sesat sampai bila-bila... Al-Quran dan Sunnah Rasulullah... lebih tersentuh bila menghayati lirik ini...

Hijjaz - Dia Kekasih Allah

Malu rasanya mengatakan cinta
Kepada dia kekasih Allah
Kerana dia insan mulia
Sedangkan diriku insan biasa

Ku pujuk jua hati dan jiwa
Meluahkan rasa cinta membara
Didalam pujian ucapan selawat
Tanda penghargaan seorang umat

Selagi upaya ku turuti ajarannya
Apa terdaya ku amalkan sunnahnya
Moga didunia mendapat berkat
Di akhirat sana beroleh syafaat

Kerana peribadinya aku terpesona
Kerana budinya aku jatuh cinta
Rindu ku padanya tiada terkata
Nantikanlah daku ditaman syurga

Sesungguhnya apa yang ku dambakan
Adalah cinta Allah yang Esa
Kerana cinta kepada Rasulullah
Bererti cinta kepada Allah



Monday, March 30, 2009

Proud To Be Muslim



Video kiriman muallimahanida ini menyebabkan ustazahlina teringat Adik NurMadihah.

Kalaulah kejayaan itu kerana kesenangan dan kekayaan maka ia tidak benar, kalaulah kejayaan itu kerana kemodenan maka ia juga tidak benar  kerana ... tanpa semua itu Adik NurMadihah masih boleh berjaya... Lantaran itu apakah yang dimilikinya???

Pasti pegangan Iman dan Islam serta Amal yang menjadikan beliau mempunyai jatidiri dan semangat yang tinggi... lihat sahaja apa kata NurMadihah apabila ditawarkan dengan pelbagai hadiah .... (diambil dari blog ustaz hadi)

1.hadiah RM5000.00 dan tawaran sebuah rumah berharga RM130,000.00 drpd Kerajaan Negeri Kelantan.

2. Tawaran melanjutkan pelajaran  A Level di London dengan pinjaman penuh oleh MARA.

3. Tawaran pembiayaan pelajaran oleh Bank Negara, Petronas, MARA dan bank-bank.

Sebagai mensyukuri kejayaan ini, saya berpuasa sunat seminggu ini. Saya juga rasa amat terharu dan terhutang budi dengan pihak berkenaan yang memberi perhatian dan turut meraikan kejayaan saya ini

Allah memberi rezeki yang tidak disangka-sangka kepada mereka yang bertaqwa...



Proud To Be Muslim

Terharu berbaur bangga dengan pencapaian  adik NurMadihah yang mendapat 20A dlm SPM. Entry yg ditulis oleh ustaz Hadi dalam blognya menambahkan lagi syahdu...

Friday, March 27, 2009

Aaah...Jangan baca Yasin...???

Fikir-fikirkanlah... 

Jelaskan... Terangkan... Nak Cuba Jawab?

Seringkali kali kita berjumpa soalan-soalan yang menggunakan kata tugas seperti; Jelaskan .. dan terangkan ... NAMUN, persoalannya  adakah jawapan kita benar-benar jelas atau benar-benar terang?  

Jawapan yang jelas dan terang memerlukan isi dan huraian beserta contoh-contoh yang berkaitan.

Cuba Jawab soalan di bawah, (Tuliskan jawapan anda di dalam ruangan comments di atas) ustazah akan menyemak jawapan anda. Selamat mencuba

1.  Jelaskan  dua kelebihan berlaku ihsan terhadap binatang. (Hadis T3)
2.  Terangkan dua kesan buruk melihat perkara haram. (Hadis T5)

Thursday, March 19, 2009

Ya Rasulallah Ya Habiballah...




وصف النبي صلى الله عليه وسلم كأنك تراه

أسمائه

قال رسول الله عليه الصلاة والسلام : " لي خمسة أسماء : أنا محمد، وأنا أحمد، وأنا الماحي الذي يمحو الله به الكفر، وأنا الحاشر الذي يُحشر الناس على قدمي، وأنا العاقب الذي ليس بعده نبي" رواه مسلم

فضله

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " أنا سيد ولد آدم يوم القيامة ، وأول من تنشق عنه الأرض، وأول شافع و مشفع " صحيح مسلم

لونه

عن أنس رضي الله عنه: كان النبي عليه الصلاة والسلام أزهر اللون ليس بأبيض أمهق ولا آدم .. رواه البخاري 

والأزهر : هو الأبيض المستنير المشرق، وهو أحسن الألوان

وجهه

كان الرسول صلى الله عليه وسلم أسيَل الوجه، مسنون الخدين ولم يكن مستديرًا غاية التدوير، بل كان بين الاستدارة والإسالة، وهو الأجمل عند كل ذي ذوق سليم

وكان وجهه مثل الشمس والقمر في الإشراق والصفاء، مليحًا كأنما صيغ من فضة لا أوضأ ولا أضوأ منه

عينيه
كان النبي محمد عليه الصلاة والسلام " إذا نظرت إليه قُلت أكحل العينين وليس بأكحل ".. رواه الترمذي 

رأسه

عن علي بن أبي طالب رضي الله عنه قال:" كان رسول الله صلى الله عليه وسلم ضخم الرأس"

صوته

عن أم معبد رضي الله عنها، قالت :" كان في صوت رسول الله صلى الله عليه وسلم صهل"

يده

عن أنس رضي الله عنه قال : " ما مسست حريرًا ولا ديباجًا ألين من كف النبي صلى الله عليه وسلم".. أخرجه البخاري ومسلم

صدره

قالت عائشة رضي الله عنها: "كان رسول الله عليه الصلاة والسلام عريض الصدر ممسوحة، كأنه المرايا في شدتها واستوائها"

طوله

عن البراء بن عازب رضي الله عنه قال: كان رسول عليه الصلاة والسلام أحسن الناس وجهًا وأحسنهم خلقًا، ليس بالطويل البائن ولا بالقصير .. رواه البخاري ومسلم

ريحه

عن أنس رضي الله عنه قال: " لا شممت مسكاً ولا عنبرًا أطيب من رائحة النبي عليه الصلاة والسلام"

ضحكته

" كان عليه الصلاه والسلام إذا ضحك بانت نواجذه -أي أضراسه- من غير أن يرفع صوته، وكان الغالب من أحواله التَّبَسُّم"

خلقتَ مبرأً منْ كلّ عيبٍ ** كأنكَ قدْ خلقتَ كما تشـاءُ
وأَحسنُ منكَ لم ترَ قطُّ عيني ** وَأجْمَلُ مِنْكَ لَمْ تَلِدِ النّسَاءُ

ضع بصمتك .. بالصلاة والسلام على نبي دعوتك

Wednesday, March 18, 2009

Aduhai, sayangnya masa yang terbuang...

Kalau masa cuti sekolah ni rasa "boring" yang amat sangat.. atau... hanya melangut di hadapan tv menghabiskan setiap siaran... atau... meronda-ronda mengukur jalan dengan motor atau basikal, ala-ala rempit... atau ... menghabiskan duit top up ber "sms" dengan rakan-rakan tapi bukan saudara-mara... atau ... lepak dengan kawan-kawan yang "berasap" dan "bergam"... 
ADUHAI! Sayangnya masa yang terbuang... yang pasti tak akan kembali lagi... 
KAN BAGUS... kalau dapat kumpul kawan-kawan dalam 4 - 6 orang kita buat 
STUDY GROUP!

MACAMANA?
Perjumpaan Pertama: Perancangan ( If  You Fail TO PLAN You Plan TO FAIL)
1.  Bawa 
-   kalendar untuk perancangan.
-   Buku Rujukan untuk semua matapelajaran  supaya senang nak rujuk tajuk-tajuk
-   Alat tulis lengkap (orang hendak pergi berperang bawa senjata, orang hendak belajar mestilah bawa alat ni)
-   Kertas A4 (senang hendak tulis perancangan)
2.  Tentukan nama kumpulan (biar gempak dan bersemangat, ini mengganbarkan identiti)
3.  Bincangkan peraturan  ( baru ada sistem dan disiplin)
4.  Tetapkan tarikh perjumpaan  ( seminggu 2x pun dah kira ok, hari-hari?terpulang.. tapi jangan sampai mewujudkan perasaan jemu pada members)
5.  Tetapkan matapelajaran dengan tajuk dan sub tajuk.

Setiap ahli perlu study dulu bahagian yang telah ditetapkan (kecilkan skop, so tak la rasa terbeban) bila jumpa setiap ahli perlu jadi cikgu pada ahli yang lain.

Untuk matapelajaran matematik, cuba jawab dan semak sama-sama mana-mana buku kerja, kalau ada bahagian yang x tahu bolehlah jumpa cikgu maths

Cuba rujuk contoh perancangan study group di bawah 

Thursday, March 12, 2009

Terubat Rindu...

"Alhamdulillah syukur Ya Allah Kau izinkan kami berbicara  di alam siber, bertemu rupa  dalam kamera walau sekejap cuma...terubat rasa rindu di dada... moga anakanda sentiasa dalam peliharaanNYA"

Seronok dapat on9 dengan nabil guna webcam, selepas hampir 4 bulan anakanda nabil berada di bumi Yaman. Walaupun pada mulanya banyak masalah teknikal tapi akhirnya dapat juga kami "berchating".

Teringatkan perbincangan di sekolah tadi dengan  Syuk, Elly, Fuady, Haziq, Anas, Asyraf n students 3CP... Moga kalian semua dalam sejahtera
Ibubapa insan yang penting dalam hidup kita, sementara anak-anak adalah amanah dan harta yang perlu dipelihara.  Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa dan kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.

Kemarahan ibubapa adalah tanda sayang mereka kepada kita, 
terimalah dengan hati terbuka. 
berdepan dengan realiti keluarga
redha apa yang Allah kurnia
mohon maaf   merungkai dilema

Berbaktilah pada ibubapa sementara mereka berada di hadapan mata
kerna kita tidak mahu dikatakan sebagai anak durhaka...

"Ya Allah sejahterakan ibu dan ayahku, selamatkan dan peliharalah mereka sebagai mana mereka memeliharaku sejak aku kecil"

Wednesday, March 11, 2009

Oo Gelak Ya!

Ustazah nak cuba melukis gambar rajah Kedudukan jenazah dan imam dalam solat jenazah.. oleh kerana kurang berseni maka gambar jenazah yang berkafan tu nampak macam gula-gula or mcm pulut panggang!..
ooo awak semua gelakkan ustazah ye?  
Tapi bila suruh lukis tak ada siapa pula yang berani... 
Alhamdulillah ada juga kawan kita yang berseni... cuba lihat gambar yang elly  lukis ni...


TIPS Untuk Calon PMR dan SPM i

Assalamualaikum,  
Nak tahu cara berkesan menjawab soalan 
" Jelaskan pengajaran ayat... / hadis .... " ?
Pelajar sering keliru dan tidak dapat menjawab mengikut kehendak soalan.  
Contoh : Soalan 1 Jelaskan dua pengajaran dari ayat 23 surah al-A'raf (Tilawah T3)
                Soalan 2 Jelaskan dua pengajaran dari hadis 1 (Hadis T3)
Untuk apa-apa soalan pengajaran mulakan jawapan anda dengan.... ungkapan seperti
*   Kita hendaklah..........
*   Umat Islam mesti .........
*   Sentiasalah .................

Contoh jawapan soalan 1 dari Sharifah 3BA
i) Kita hendaklah memohon ampun dari Allah  agar mendapat rahmatNya
ii) Kita hendaklah melakukan perkara yang baik supaya disukai Allah

Saturday, March 7, 2009

HUKUM LELAKI BERTINDIK

Soalan
Jika seorang lelaki bertindik, ia tidak dapat menjadi wali apabila anaknya hendak kawin. Tetapi dapat kah seorang lelaki yang bertindik, masuk syurga?
Jawapan
Alhamdulillah. Selawat dan salam ke atas Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam. 

Hukum seorang lelaki bertindik dan menyerupai perempuan adalah haram dan berdosa besar. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Lelaki tidak boleh menyerupai perempuan dan perempuan tidak boleh menyerupai lelaki". Orang yang melakukan perkara fasik iaitu melakukan dosa-dosa besar atau berterusan melakukan dosa-dosa kecil dan kemaksiatannya melebihi ketentuannya kepada Allah adalah tidak layak menjadi wali nikah kerana satu daripada syarat mejadi wali itu ialah adil. Bagaimanapun jika orang itu bertaubat daripada perbuatannya itu maka haruslah baginya menjadi wali. Segala amalan baik yang dilakukan didunia akan mendapat balasan di akhirat kelak. InsyaAllah. 


[7:23]

They said: "Our Lord! We have wronged ourselves.If You do not forgive us and have mercy on us, we shall surely be among the lost.'

Friday, March 6, 2009

Study Group

Looking for ways to improve your study skills? 
If so, don’t neglect one tool that has worked since the early days of one-room school houses—the study group.



Many college professors agree that group study enhances students’ performances, both in class discussions, as well as on tests.
Why does it work? Group study pays off because it brings about changes in two ways: it forces students to alter their old ways of thinking and it changes their less effective patterns of behavior.
In a group environment, students are less likely to procrastinate. After all, it’s easy to put off an assignment when you only have yourself to answer to, isn’t it? But when you know you have a whole group of people counting on you, you’ll be more likely to get the job done.
Group study also encourages students to explain things aloud. By speaking to and listening to others, students often improve on recall ability, or ability to remember information on test day.
Students who study with others are also forced to become more organized. Once you learn to date and label your notes, you’ll see that organized notes make much more sense at the end of the week than the jumbled, mix and match variety.
One more great benefit of group discussion is that the many perspectives improve your chances of anticipating test questions. Group members will always bring up ideas and thoughts you’d never considered. The various views are sure to pay off on test day!
Finally, you’ll likely find that the benefit of group study reaches far beyond the good results on test day. It will build self-confidence that you can use for the rest of your life. Speaking to small groups will prepare students for speaking to larger groups in the future—or more official groups such as college admission panels or hiring boards.
So go ahead and start building a group of like-minded students who share your goals for success. Be sure to develop a set of study rules to establish the “where’s” and “how’s” and stick by them. The results will show on report card day!

Wednesday, March 4, 2009

Bila Allah Memperingatkan Kita

Terbaca satu analogi yang sangat menarik dari blog sugengz... itulah kita manusia..

Dikisahkan, seorang mandur pembinaan bangunan yang sedang bekerja berada di tingkat atas bangunan,  dia ingin menyampaikan pesanan penting kepada pekerjanya  yang sedang bekerja di bahagian bawah. Mandur itu menjerit-jerit memanggil seorang pekerjanya itu agar  mendongak ke atas sehingga dia dapat menjatuhkan catatan pesanan. Tetapi  bunyi mesin dan pekerjaan yang bising, tukang yang sedang bekerja di lantai bawah tidak dapat mendengar panggilan dari sang Mandur. Meskipun sudah berusaha menjerit dengan kuat, usaha sang mandor tetaplah sia-sia.

Akhirnya  mandur mendapat idea untuk menjatuhkan duit syiling untuk menarik perhatian pekerjanya itu. Apa yang berlaku ialah pekerja itu berhenti seketika dari kerjanya, mengutip duit itu dan menyambung semula kerjanya. Beberapa kali mandur itu menjatuhkan duit syiling tapi semuanya gagal untuk membuat pekerja mendongak ke atas. 

TIBA-TIBA .....
Si mandur itu mendapat idea lain, ia kemudian mengambil batu kecil yang ada di depannya dan melemparkannya tepat mengena seorang pekerja yang ada dibawahnya. Karena merasa sakit, pekerja itu mendongak ke atas mencari siapa yang melempar batu itu. Kini sang mandur dapat menyampaikan pesan penting dengan menjatuhkan catatan pesan dan diterima oleh pekerja dilantai bawahnya.

Sudah berapa banyak “duit syiling “ yang  dijatuhkan untuk kita... segala kenikmatan yang diberi kadang-kadang jarang menjadikan kita untuk “mendongak ke atas”.   Kerana itu kadang-kadang Allah “menjatuhkan batu” , pengalaman pahit, kesulitan, kehilangan, kegagalan... supaya kita mahu menengadah kepadaNya, bersyukur, redha dan pasrah....

Semoga Allah menerima kita sebagai hambanya

Sunday, March 1, 2009

Aisyah Humaira

Indah namanya seindah peribadi dan keimanannya.  Tokoh yang sepatutnya kita kenali ini ialah Saidatina Aisyah r.a. (Tajuk Sirah PI T3)







Aisyah Binti Abu Bakar As-Siddiq. Di gelar Humaira yang bermaksud putih kemerah-merahan. Lahir 8 tahun sebelum hijrah di Kota Mekah.  Sejak kecil lagi mendapat didikan dari ayah tercinta dan  disambung pula oleh  Rasulullah  apabila Aisyah menjadi isteri baginda. Kecerdasan akalnya dan kesungguhannya dalam menuntut ilmu sehingga menjadikan Aisyah perawi hadis yang meriwayatkan hampir 2 ribu hadis dan menjadi tempat rujuk para sahabat. Ketabahan dan kesabaran Aisyah terserlah dalam peristiwa  Al-Ifk yang disebarkan oleh golongan munafik.  Antara faktor yang menjadikan aisyah wanita yang unggul ialah  :   
DIDIKAN    -    KEIMANAN   -  PERIBADI




Tahniah Pelajar-pelajar SMK Taman Dato' Harun

Tahniah dan setinggi penghargaan kepada pelajar-pelajar SMKTDH yang mewakili sekolah ke pertandingan MTQ peringkat firqah 1 Daerah Petaling Utama kerana telah menaikkan nama sekolah apabila dinobatkan sebagai  Johan keseluruhan Firqah 1. Mana tidaknya mereka telah memenangi 4 acara dari 8 acara yang dipertandingkan iaitu ; Johan Tilawah Lelaki dan Perempuan, Johan Hafazan Perempuan dan Naib Johan Nasyid.  Teruskan usaha kalian untuk peringkat yang lebih tinggi. Barakallah fikum.

Bergambar kenangan bersama Piala Pusingan
Setiap insan yang dijadikan Allah ada kelebihan masing-masing.   Cuma kita sahaja yang belum meneroka / menyedari / mengeluarkan potensi diri yang kita ada.   
Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya

My Videos

Bahan Bantu Belajar Ustazahlina

Welcome

Followers