Wednesday, September 29, 2010

Zakat Pendapatan - Web TV

video

Soalan Percubaan PMR Pendidikan Islam 2010

Assalamualaikum semua... semoga anak-anak semua sentiasa bersemangat mempersiapkan diri untuk menghadapi peperiksaan... di sini ustazahlina sediakan koleksi soalan-soalan percubaan dari beberapa buah negeri yang telah diedit mengikut bahagian dan di sediakan jawapannya sekali untuk memudahkan ulangkaji ..... semoga berjaya...

Koleksi Himpunan soalan negeri-negeri Mengikut Bahagian
* Bahagian Sirah
* Bahagian Ayat Kefahaman
* Bahagian Ibadat
* Bahagian Akidah

___________________________

Soalan Percubaan Mengikut Negeri
* Johor

Monday, August 9, 2010

Terima kasih kepada semua .....


Terima kasih kepada semua pengunjung yang sudi berkunjung ke blog ini..... lama ustazahlina tidak "mengupdate" blog yang semakin usang ini.... InsyaAllah... doakan moga selepas ini ustazahlina akan menulis kembali....

Friday, May 14, 2010

Terima Kasih kerana Tidak merempit...

Malam itu ustazahlina bersama suami menaiki kereta menuju ke PJS One yang terkenal sebagai tempat yang sesuai untuk merempit kerana jalannya yang lurus.... kalau ade yang mati... inilah yang dikatakan mati di jalan yang lurus.... he3
Alkisahnya... ketika suami sedang memandu , sekonyong-konyong 5 buah motosikal dipandu dengan laju meluru dari arah belakang kami.... terperanjat dibuatnya kerana mamat moto ni tiba-tiba sahaja berada betul-betul di hadapan kereta kami... terpaksalah suami menekan break secara mengejut... dari 5 buah motorsikal yang ditunggang itu... dua darinya memperlahankan motor mereka dan tidak memintas kereta kami.... bila ustazahlina amati rupa-rupanya wajah yang ustazahlina kenal dan cam... " seperti wajah anak murid ku "... bisik hati ustazahlina.. macam kenal je... cuma ustzahlina tidak mengajar mereka...

3 lagi penunggang motor semakin menunjukkkan kehebatan mereka dan membuat aksi yang membahayakan diri sambail melambai-lambai seolah-olah mempermainkan kami.... sabar je la ... bisik hati ku lagi...

Ustazahlina terfikir-fikir.... bagaimana nak bertemu dengan anak-anak yang terlibat ini... nak cakap apa.... nak nasihat macamana....

Keesokan harinya, di sekolah.... di pendekkan cerita... seorang pelajar lelaki sedang dimarahi oleh guru disiplin kerana ponteng kelas... Eh... ini lah budak yang naik motorsikal malam tadi ... bisik hati ustazahlina.... "Erm... nanti selepas ni ustazah nak jumpa kamu ye..." aju ustazahlina kepada pelajar tadi.
Mengapa ?.... kata pelajar tersebut sambil berwajah masam kerana baru selepas berjumpa guru disiplin.... " Jemput la duduk"... kata ustzahlina apabila melihat pelajar tersebut seperti sedang dalam kemarahan.... "bagi dia duduk relaks dulu bagi dia cool dulu".... bisik hati ustazahlina...
"Sebenarnya ustzah nak ucap terima kasih kepada kamu"... ustzahlina mula membuka bicara.. Nape lak?... jawab pelajar tadi dengan nada dan wajah keliru... " Malam tadi, kan kamu bawa moto laju... tapi bila kamu nampak kereta ustazah kamu pun perlahankan moto kamu dan tidak memintas kereta ustazah"... wajah yang tadi agak keras bertukar lembut.... "Owh ustazah... yang lain tu bukan pelajar sekolah kita, itu budak luar..". pelajar tersebut memberikan penjelasan

Oooo... itu la sebabnye ustazah nak ucap terima kasih kepada kamu, sebab kamu hormat ustazah walaupun berada diluar sekolah.... ustazah yakin pelajar-pelajar sekolah kita memang menghormati guru-guru"... Ini lah perkara yang ingin ustazahlina sampaikan kepada pelajar ini supaya dia dapat merasakan bahawa nilai baik yang ada dalam dirinya itu dihargai dan perlu dikembangkan lagi... "Bukan apa.... tindakan kamu dan kawan-kawan kamu membahaya diri kamu sendiri... tak apa lah... taolong sampaikan salam ustzah kepada kawan kamu itu ye"... ustazahlina menutup bicara yang penuh dengan harap semoga ada kebaikannya untuk pelajar ini nanti...

Tuesday, February 9, 2010

Solat Itu Cahaya....



الصلاة نور....

...potongan matan hadis dari tajuk Hadis tingkatan 3 yang dipelajari hari itu...

" solat itu cahaya".... kata ustazahlina....

" cahaya macamana tu ustazah?".... berkerut muka murid2ku

Terfikir di dalam mindaku bagaimana aku ingin murid2ku dapat menggambarkan apa yang di sebut dalam hadis ini....

Ok murid-murid ... ustazah mahu semua orang pejam mata.... dengar apa yang ustazah cakap... dan cuba bayangkan ok..... pejam mata tau....

"Gambarkan.....kamu semua berada di sebuah tanah yang lapang... pada waktu malam yang gelap.... cuba kamu dongakkan kepala ke langit... MasyaAllah... banyaknya bintang!!.. berkelip-kelip.. terang....cantiknya...

sekarang kamu berada di tempat yang sangat tinggi.... tinggi lagi sampai ke angkasa... kamu tunduk ke bawah... kamu nampak dunia... kamu lihat di dunia itu juga ada cahaya berkelip-kelip seperti bintang... MasyaAllah .. cantiknya...

itulah rumah-rumah orang yang tunaikan solat... jika emak kita solat... ayah kita solat.. kita dan adik beradik lain juga solat.... rumah kita akan bercahaya seperti bintang di langit....

tetapi jika emak kita tidak solat... ayah pun tidak solat... kita dan adik beradik lain pun tidak solat... maka rumah kita akan menjadi gelap seperti gelapnya kawasan kubur pada malam yang gelap...

Ok murid-murid buka mata sekarang.... eh ada yang pejam lagi?
"saya nak tengok betul-betul la ustazah.. macamana rumah saya tu...?... he3


Begitu juga disebutkan dalam hadis yang lain....

أَمَّ صَلاَةُ الرَّجُلُ فِي بَيْتِهِ فَنُورٌ
فَنَوِّرُوا بُيُوتَكُمْ
adapun solat seseorang itu di dalam rumahnya adalah cahaya .. maka terangilah rumah-rumah mu....

berimaginasi yang membawa fikir...

Wednesday, February 3, 2010

Dimensi Berbeza.....



Kehidupan manusia penuh rencam..... mistik.... rahsia... ghaib... dendam... pasrah... tawakkal...yakin... itulah yang terdetik dalam hati ustazahlina apabila membaca blog yang memiliki keunikannya sendiri .... cerita-cerita ibrah kehidupan manusia yang dikongsikan dari pengalaman sebenar perawat perubatan alternatif....  tahniah kepada penulis blog... Tinta Aura...  yang penting kita sebagai hamba tidak akan putus asa dari rahmat NYA...

Tuesday, January 26, 2010

Saya lapar cikgu...

Murid 1  :   Cikgu ada budak "pau" saya.... (sambil mengesat air mata)
Guru Bertugas : mana budak tu?... panggil dia...



Guru Bertugas :  Awak "pau" duit dia ye?  Berapa yang awak minta?  Kecik-kecik dah nak jadi samseng ye?

Murid 2 :  saya minta dia 20 sen cikgu... (sambil tunduk...sedih ... atau takut.... mungkin la).. saya nak beli air....

Guru Bertugas :  Ish kamu ni!! ... nak beli makanan pun nak "pau"...  nanti makanan tu jadi darah daging kamu?... tu yang susah nak belajar... hati dah jadi gelap... dah!.. lain kali jangan buat lagi.... salam dengan kawan dan minta maaf...

Ya Allah... "pau" kawan 20 sen je?... he3 kenapa tak "pau" banyak-banyak baru la berbaloi kena marah.... terlintas fikiran tak baik dalam hati ni... Astagfirullahal a'zim..... 

Kebetulan..... murid 2 tadi lalu di hadapanku  sewaktu keluar dari bilik guru....

Adik.. mari sini sekejap.... adik dah makan?... adik tak ada duit ke nak beli makanan? (kerenung wajah kecil itu..... kulihat ... matanya berkaca-kaca... air mata  hampir mengalir....) adik... lain kali kalau adik lapar ... tak ada duit... jangan "pau" kawan ye... datang jumpa cikgu-cikgu...mesti ada yang nak tolong adik... "pau" ni sama dengan mencuri... makanan yang kita beli jadi haram ... tak elok kita makan... nah ! ambil ni buat belanja ye..."

Murid 2 :  Terima kasih cikgu.....

Ya Allah kurniakan hikmah dan bijak sana kepada kami dan anak-anak ini supaya kami dapat menjalani kehidupan ini dengan penuh kasih sayang.......

Thursday, January 21, 2010

Cikgu pun kena jadi pelakon...


Ustazahlina : Assalamualaikum murid-murid... ini gambar apa? (ustazahlina melukis gambar rumah di papan putih)...

Murid : rumah

Ustazahlina : Orang yang tinggal dalam rumah ni dipanggil apa?

Murid : Tuan rumah

Ustazahlina : Baguuus!!.... orang yang datang pula .... kita panggil apa?

Murid : Tetamu

Ustazahlina : ok murid-murid...hari ini kita nak tahu macamana adab-adab bila kita menerima tetamu....

Begitulah antara dialog dan aktiviti ustazahlina bersama murid-murid dalam sesi pembelajaran bertajuk Adab Melayan Tetamu.. nampak macam senang je kan?... Tapi bila hendak diajar dan diharapkan murid dapat menghayati... ia menjadi satu tugas yang agak mencabar lebih-lebih lagi kerana ... 

1) tajuk ini boleh membosankan...sebab macam semua orang dah tahu... ye ke?
2) pelajar ustazalina adalah kumpulan pelajar yang agak istimewa kerana mereka mendapat markah kurang dari 10% semasa peperiksaan akhir tahun tingkatan 2 tahun lepas..... bayangkan...
3) mereka agak hiperaktif... memang pun...

4) sering di label sebagai pelajar lemah... kasihan

Apabila ustazahlina menunjukkan video di bawah ini, mereka tidak menunjukkan respon yang baik... mereka tak gelak sangat pun macam murid dari kelas A .. dalam bahasa mudahnya... mereka agak "blur" dengan dialog-dialog sinis dari video ini... lantas ustazahlina dapat merasakan bahawa video ini kurang sesuai untuk mereka... So ustazahlina tukar ke plan B.....

Ustazahlina : Murid-murid tadi kita lihat mereka berlakon kan?... apa kata sekarang kita pulak berlakon... ok... ustazah jadi tuan rumah...siapa nak jadi tetamu...


Murid : saya...saya...saya..!!!! ustazah sediakan minuman betul2 tau?...


Ustazahlina : ala...kita kan berlakon...tapi kalau ada sesiapa yang lulus dalam peperiksaan ujian Kemajuan 1 nanti dapat markah 40 keatas.... ustazah jemput kamu datang ke rumah ustazah....ok?


Murid : ok...ok...ok !!!


Akhirnya berlaku lah sesi lakonan...yang lebih simple... menarik... dan pelajar lebih faham... sebab selepas itu pelajar menghasilkan nota peta minda mereka dengan menggunakan pensil warna yang ustazahlina bekalkan.... 

Alhamdulillah... Moga ada kebaikannya



Tuesday, January 19, 2010

Jangan la skema sangat cikgu....

"Apakah hikmah beribadat kepada Allah?"...
pertanyaan guru ini menarik hati ustazahlina untuk curi-curi dengar sesi pengajarannya (tak berdosakan?..he3) ... owh murid tingkatan satu rupanya... berulang-ulang kali guru menanyakan soalan yang sama dengan stuktur ayat yang sama.. tetapi pelajar nampaknya diam sahaja... akhirnya guru pun memberi jawapan kepada pelajar.......

Terdetik dalan hati ustazahlina... mengapa skema sangat cikgu ni?... macam ayat syarahan je bunyi nya!!... cuba lah buat ayat yang lain... atau tanya la dalam gaya bahasa murid...lebih-lebih lagi murid-murid tingkatan satu...susah juga mereka nak fahamkan ayat tu...


(Gambar hiasan sahaja)
Ada beberapa pengunjung blog ini yang inginkan cara pengajaran untuk murid-murid yang agak lemah atau "slow learner"... pada hemat ustazahlina...gaya bahasa guru sangat penting... guru perlu bertanyakan soalan-soalan yang berkaitan dengan kehidupan murid terlebih dahulu....

Sebagai contoh... mungkin guru boleh bertanya

" siapa yang solat subuh pagi tadi?"...

murid yang solat tu mesti tak sabar-sabar nak angkat tangan dengan bangganya.... biasa la kan..

" Ha..bagus Amin, kamu solat subuh ye ? Alhamdulillah..."... Nanti mesti Allah sayang kamu kan?

dan seterusnya pertanyaan yang akhir...

"Amin, kamu rasa apa kebaikan yang kamu dapat bila kamu solat ye?...

inilah jawapan yang kita tunggu...mungkin Amin akan jawab..

" Nanti Allah sayang cikgu"...

ok la tu. betul jawapannya... Antara hikmah beribadat ialah mendapat kasih sayang Allah....


Semoga semua cikgu dipermudahkan segala urusan....

My Videos

Bahan Bantu Belajar Ustazahlina

Welcome

Followers