Sunday, October 21, 2012

Kisah Guru: Surat buang sekolah...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

السلام عليكم ورحمة الله  وبركاته....

" murid 4K lagi detik hatiku... kali ini apa pula? ... oh!   murid 4K ini telah mendapat surat buang sekolah... guru disiplin sendiri yang menghulur surat  buang sekolah itu kepada murid tersebut di dalam kelasnya....persoalannya... apa isu penting yang ustazahlina hendak kongsikan dalam kisah guru kali ini? ...."

sebaik sahaja murid ini menerima surat berhenti tersebut... dia melipatkannya dengan kemas... dan memasukkannya kedalam poket bajunya.... lalu mengeluarkan  sekotak rokok... mempelawa kepada rakan-rakan sekelasnya....dia  mengeluarkan sebatang rokok .... dan menyalakan rokok tersebut.... menghisapnya dengan penuh bergaya sambil melangkah keluar kelas dengan penuh bergaya tanpa mengindahkan guru matapelajaran yang berusaha menghalang tindakannya...

Astaghfirullah al azim ... itulah ucapan yang dapat ustazahlina ucapkan apabila mengetahui kisah ini.....  

Ya Allah berikanlah petunjuk dan hidayahMu kepada murid ini, semoga surat tersebut dapat memberi pengajaran dan iktibar kepada murid tersebut dan murid-murid yang lain.  Ya Allah Engkai lembutkan hati murid ini untuk mudah menerima nasihat dan berubah kearah yang lebih baik.









Kisah Guru : Meja yang terbailik ...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

السلام عليكم ورحمة الله  وبركاته....

"  Ustazahlina you nak tau satu cerita tak?"   Dengan penuh semangat seorang rakan guru ustazahlina tidak sabar-sabar untuk kongsikan kisahnya.

" Tadi masa I nak masuk kelas 4K.. cikgu L yang baru keluar dari kelas tersebut  ucapkan kepada I (All the best).. I pun suspend lah... bila I masuk kelas , ada dua meja terbalik... I minta murid betulkan tetapi sorang pun tidak mahu buat, I tanya lagi siapa yang buat dan tolong betulkan... you nak tahu apa yang berlaku? .... seorang murid  pergi ke muka pintu lalu melaung kepada cikgu L ... "  

Hoi!  betulkan meja ni!

Ustazahlina terkedu, kelu, sambil senyum pahit .... seorang murid melaung kepada guru supaya betulkan meja yang guru tersebut telah terbalikkan.... pasti guru ini terlalu marah sehingga dia bertindak sedemikian.... pasti ada sesutu yang berlaku dalam kelas sebelum ini....  dalam fikiran ustazahlina berligar-berligar banyak perkara .... terfikir dalam hati ... kalau ini terjadi kepadaku... ada meja terbalik semasa kita  melangkah masuk kelas.... apa agaknya yang patut kita lakukan...?

Pesanan kepada diri

Kita tidak perlu mencari siapa yang salah atau siapa yang betul tetapi sebaliknya kita  sama-sama berusaha membetulkan apa yang salah.  Moga ada kebaikannya


[ Gambar hiasan:  Sekolah di Wilayah Tengah Cina meminta ibu bapa membawa meja dan kerusi untuk anak mereka ke sekolah]




Kisah Guru : Mengharap keajaiban ...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...
 السلام عليكم ...

 " ustazahlina , tahun hadapan tolong ajar kelas 4K ye, saya dah tak sanggup dah, saya dah buat macam-macam tapi budak tu tetap tidak berubah...." 

 Begitulah keluhan seorang rakan guru ustazahlina apabila berhadapan dengan seorang murid yang dikatakan sangat "taiko" di dalam kelas. Hampir kesemua guru yang mengajar di dalam kelas itu merungut dan tidak tahan dengan sikap pelajar tersebut.

 " Apa yang dia buat?" tanya ustazahlina ingin mengenali murid tersebut

 ... dia kan keluar masuk kelas sesuka hati, tidak pernah memberi perhatian dalam kelas malah mengajak kawan-kawan berbual / bising / keluar dari kelas.... apabila ditegur dia kan membalas semula dengan kata-kata yang sangat kesat bercampur sinis ... pendek kata murid ini sangat biadab dengan guru...

 " murid ini sudah membesar lama dengan sikapnya.... ibu bapanya telah membentuk sikap murid ini sejak dari kecil.... kita baru berjumpa dia sewaktu dia berusia 16 tahun....sukar untuk kita mengubahnya dalam masa yang singkat... Justeru kita perlu sabar dan teruskan berdoa.... bukannya hanya mengharapkan keajaiban berlaku dalam keselip mata "  pujuk ustazahlina kepada diri dan juga rakan-rakan guru yang terlibat....

Namun jauh di sudut hati ustzahlina berbicara .... Ya Allah ... bantulah aku ... apa yang perlu aku lakukan untuk murid ini pada tahun hadapan jika aku menjadi gurunya ... kelas 5K ... aku mohon ya Allah... apa jua tindakan, kata-kata dan sikap aku terhadap murid tersebut adalah dalam bimbingan dan redhaMu ya Allah... kerana yang terbaik adalah dariMu


Wednesday, April 18, 2012

Dimensi Baru memahami dan meneladani Hadis Rasulullah

Rasa Syukur  kerana bertemu dengan blog Psikologi Hadis ini . Rasa sangat kerdil diri ini dan banyak kesilapan yang dilakukan sebagai seorang guru.   Semoga perkongsian memahami hadis Rasulullah ini menjadi pedoman kepada semua terutamanya guru-guru yang mendidik anak bangsa.
Abu Hurairah menceritakan bahawa beliau pernah bertanya kepada Nabi Muhammad, 

"Wahai Rasul Allah, siapakah manusia yang paling bahagia kerana mendapat syafaat tuan pada hari kiamat?" 

Nabi Muhammad menjawab, "Sesungguhnya saya menyangka, wahai Abu Hurairah, bahawa tidak akan ada seorang pun yang bertanya kepada saya tentang hadith ini lebih dahulu daripada saudara. 

Saya lihat saudara amat serius tentang hadith. 

Manusia yang paling bahagia mendapat syafaat saya pada hari kiamat adalah sesiapa yang berkata La ilaha illa Allah dengan ikhlas dari lubuk jiwanya." 

Hadith ini direkodkan dalam koleksi hadith autentik al-Bukhari

Aplikasi hadith:
Hadith ini sessuai digunakan dalam proses mengajar.
1. Puji pelajar yang paling awal bertanya.
2. Puji perbuatan dia bertanya itu,  ( nyatakan dengan jelas  tingkahlaku baik yang dilakukan)
3.  kemudian baru jawab pertanyaannya.

*  ( yang dalam kurungan ... ustazahlina tambahkan sedikit maklumat dari maklumat asal)

Teknik Nabi Muhammad:

1. Nabi Muhammad mendahulukan memuji perbuatan Abu Hurairah bertanya, kemudian barulah beliau menjawab pertanyaan Abu Hurairah itu.
2. Isi kandungan kata-kata pujian Nabi Muhammad kepada Abu Hurairah itu ada 2 bahagian:
i. Beliau memang sudah menduga Abu Hurairah menjadi orang yang pertama sekali bertanya.
ii. Bahawa Abu Hurairah seorang yang sangat serius tentang hadith.
Teknik dalam hadith ini dapat mendorong pelajar-pelajar berebut-rebut menjadi orang pertama bertanya.

Pasti ada kebaikannya

Tuesday, April 17, 2012

Mudah Sahaja Bagi Allah

Firman Allah SWT : Surah al-a'raf : 57


Maksudnya : Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang mengembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya).




"Apakah perumpamaan ... perbandingan ... yang Allah sebut dalam ayat ini..?"  


Terkebil-kebil mata anak-anak murid ustazahlina bila dengar  ungkapan di atas...


"  Owh.. susah agaknya mereka nak faham dan nak jelaskan.. konsep hari kebangkitan ni"  bisik hati ustazahlina


Alangkah bagusnya, apabila kita menggunakan sedikit kemahiran yang ada dengan menggunakan bahan multimedia untuk menjelaskan kepada mereka  sesuatu konsep yang sukar mereka faham.


" Ye lah... kalau cakap sahaja... mana murid nampak.... kita kena tunjuk... " bisik hati ustazahlina.


Maka timbullah idea untuk menghasilkan bahan multimedia seperti di bawah


Slide 1 =  Persoalan :-  Apakah yang akan berlaku kepada manusia yang telah mati?
video

Bayangkan jika arnab itu ialah manusia.... yang akhirnya hanya tinggal tulang belulang

Slide 2 :  Persoalan :-  Adakah mereka boleh dihidupkan semula?

Slide 3 :  Pernyataan :  Manusia yang tidak beriman meragui kekuasaan Allah  menghidupkan semula manusia



Slide 4 :  maksud ayat :  "lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya)"


Slide 5  :  Paparan bumi yang kering kontang, tumbuhan dan hidupan mati  (umpama manusia yang mati)






















Slide 6 :  Hujan turun membasahi bumi ... bermula dengan angin yang membawa berita gembira


Slide 7 :  Bumi menjadi basah .... lalu tumbuhan pun hidup




Slide 8 : Video menunjukkan biji benih yang  hidup tumbuh menjadi pokok.






Slide 9 :  Kesimpulannya :  Allah Maha berkuasa menghidupkan semula orang yang telah mati  ( dengan mudah ) sama seperti mudahnya Allah menghidupkan tumbuhan di bumi yang tandus.
video






Hari kebangkitan semula ..... Mudah sahaja bagi Allah


Slide Bahan Bantu Belajar







Moga ada kebaikannya

Sunday, April 15, 2012

Interesting Islamic Game from Madrasah Irsyad Singapore

Khalifah

A very good effort for our kids. Congratulation to http://www.irsyad.sg/

Khalid al-Walid ... Saifullah al-Maslul



Video di atas ustazahlina edit daripada Youtube .... rakan-rakan guru boleh dapatkan bahan slidenya di bawah atau kunjungilah box.net ustazahlina .... cuba clik Bahan Bantu Belajar Ustazahlina yang ada di kanan blog ini.

Adab Terhadap Ibu Bapa

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh .  Semoga semua dalam Rahmat dan Peliharaan Allah.



Bila ditanya kepada murid-murid kita ...  siapakah ibu bapa?  bagaimana cara kita menghormati mereka? .. bagaimana cara kita berbakti kepada mereka? ...

rata-rata hampir semua murid  kita boleh jawab kan?  Ye kerana mereka mereka semua pandai :)

Namun realitinya di rumah...

Apabila ibu panggil  atau suruh sesuatu ... bagaimana agaknya jawapan anak? ...

" Ye!! Apa !... nak Apa ?  Along tengah sibuk ni! ....  Ala mak ni.... asyik-asyik  acik je yang kena beli barang ....  nape tak suruh ucu?   (Ucu sedang minum susu dalam buai???)

Maksud ustazahlina ... murid-murid kita sangat tahu apa jawapan berhubung dengan Adab terhadap ibu bapa... namun dari segi amalan dan penghayatannya amat jauh sekali.... anak-anak sering tidak menghormati ibu bapa, berkasar dan sering meninggikan suara...

Lantaran video ini ustazahlina cuba hasilkan dengan cetusan idea dari anak murid ustazahlina dari universiti Malaya sebagai satu usaha untuk mengetuk pintu hati dan minda anak-anak agar mereka lebih kasih kepada ibu bapa mereka.


Moga ada kebaikannya

Monday, March 26, 2012

Slaughter Of Animal In Islam : The Truth or Inhumanity

Have you ever witnessed the slaughter of animals according to Islamic way?


Watch these videos


video
slaughtering workshop at  SMK Taman Dato' Harun )


video


video
Two of the videos I have downloaded from you tube. There  are some people who click or choose "dislike" button for these video. Maybe there are not Muslim or there are lack of knowledge about science.
From the naked eye, we will  find that the Islamic practice of slaughtering is  cruel and violent to animals. Is That True??


Read this article from  :   http://www.themodernreligion.com/misc/an/an_slaughter.htm




Islamic method of Slaughtering animals is better
...scientific reason...

    Al Shaddad Bin Aous has quoted this tradition of the Holy Prophet (P.B.U.H.) "God calls for mercy in everything, so be merciful when you kill and when you slaughter, sharpen your blade to relieve its pain".Many allegations have been made that Islamic slaughter is not humane to animals. However, Professor Schultz and his colleague Dr. Hazim of the Hanover University, Germany, proved through an experiment, using an electroencephalograph (EEG) and electrocardiogram (ECG) that *Islamic slaughter is THE humane method of slaughter* and captive bolt stunning, practiced by the Western method, causes severe pain to the animal. The results surprised many.   Experimental Details: 1. Several electrodes were surgically implanted at various points of the skull of all animals, touching the surface of thebrain. 2. The animals were allowed to recover for several weeks. 3. Some animals were slaughtered by making a swift, deep incision with a sharp knife on the neck cutting the jugular veins and carotid Arteries of both sides; as also the trachea and esophagusHalal Method. 4. Some animals were stunned using a captive bolt pistol humane slaughter by the western method. 5. During the experiment, EEG and ECG were recorded on all animals to record the condition of the brain and heart during the course of slaughter and stunning.     Results and Discussion: I - Halal Method 1. The first three seconds from the time of Islamic slaughter as recorded on the EEG did not show any change from the graph before slaughter, thus indicating that the animal did not feel any pain during or immediately after the incision. 2. For the following 3 seconds, the EEG recorded a condition of deep sleep - unconsciousness. This is due to a large quantity of blood gushing out from the body. 3. After the above mentioned 6 seconds, the EEG recorded zero level, showing no feeling of pain at all. 4. As the brain message (EEG) dropped to zero level, the heart was still pounding and the body convulsing vigorously (a reflex action of the spinal cord) driving maximum blood from the body: resulting in hygienic meat for the consumer. II - Western method by C.B.P. Stunning 1. The animals were apparently unconscious soon after stunning. 2. EEG showed severe pain immediately after stunning. 3. The hearts of the animal stunned by C.B.P. stopped beating earlier as compared to those of the animals slaughtered according to the Halal method resulting in the retention of more blood in the meat. This in turn is unhygienic for the consumer.

    Cattle stun gun may heighten "madcow'" risk By Leila Corcoran, BICNews 25 July 1997
    Is it no wonder that animals killed using any method other than cutting the jugular vein (see above article) is forbidden in the Holy Quran? God is the author of the Holy Quran and He knows best what's good for us! WASHINGTON (Reuter) - A stun gun used on cattle before slaughter can send brain tissue scattering throughout the animal, which could provide a route for madcow disease to spread to humans, a consumer group said Thursday. There have been no documented cases of madcow disease, or bovine spongiform encephalopathy (BSE), in the United States, but the consumers group said the use of stun guns posed a potentially deadly risk in Europe. ``These new discoveries mean that some of the steaks and hamburgers Amercans eat today may contain small bits of brain matter,'' said David Schardt, nutritionist at the Center for Science in the Public Interest. ``Now, since BSE has not been detected here, there is no known risk at this time. But where BSE does exist in cattle, such meat with specks of brain tissue in it could be a deadly meal,'' he said. In an unusual news conference, the Washington-based consumer watchdog group was joined by meat industry representatives who said they planned to sponsor a study on stunning methods later in the year. ``If a problem is found either with stunning in general or with particular methods or machinery, we will move swiftly to address it,'' said Janet Collins, a vice president at the American Meat Institute, an industry trade group. Brain tissue and spinal cord are the most infectious part of an animal with BSE, which eats deadly holes in an infected animal's brain. A world panic over beef was triggered after an outbreak of the disease among British herds in the late 1980s. Scientists remain unsure whether madcow disease can be transmitted to humans, but say they are concerned about an inexplicable rise in the number of cases of Creutzfeldt-Jakob disease, an incurable brain disease in humans. BSE has never been detected in U.S. cattle herds and federal health officials have erected a series of ``firewalls'' against it, including banning feeding ruminant by-products -- parts of other farm animals -- to cattle, a practice believed to have spread BSE in Britain. Before cattle are slaughtered, they are stunned with a shot to the head to make them unconscious and to protect workers. Stunning is required by law so the animal feels no pain when it dies. The Center for Science in the Public Interest said recent research at Texas A&M University and by Canada's Food Inspection Agency found a method called pneumatic stunning delivered a force so explosive that it splattered brain tissue throughout a cow's system. ``Our research shows that it's possible that microscopic particles of brain matter can be circulated to the lungs, liver and maybe other sites,'' Tam Garland, a research veterinarian at Texas A&M said in CSPI's July newsletter. ``The implications are frightening.'' Some 30 to 40 percent of American cattle are stunned by pneumatic guns, which fire a metal bolt into a cow's brain followed by a pulverizing burst of 150 pounds of air pressure. The method is popular at larger U.S. meat plants because it renders cattle insensible longer than other techniques, erasing concerns the animals might revive before they are killed and cause havoc in a long processing line. Pneumatic guns are not used widely abroad. Meat industry officials said they started considering a study on stunning methods several months ago after learning of the research. They said they planned to tap U.S. and Canadian government officials for advice on how to conduct the study and hoped to have results by the end of the year. ``No one wants the U.S. to remain BSE free more than the nation's one million beef producers,'' said Gary Weber of the National Cattlemen's Beef Association. © Copyright 1997, Reuters News Service


My Videos

Bahan Bantu Belajar Ustazahlina

Welcome

Followers