Saturday, April 25, 2009

Barakallahu Fi kum...

Dimana ada usaha di situ ada kejayaan...Tahniah kepada semua pelajar SMK Seksyen 18 Shah Alam yang telah menerima Anugerah Cemerlang Akademik Tahun 2008... juga tahniah kepada Ahmad Nabil Fikri dan Adib A'fifi ...walaupun mereka tidak dapat bersama dalam majlis ini...

Kawan-kawan yang sekarang di KISAS ..sekolah umi dan ayah dulu...
.. yg tengah tu Afif..pernah datang rumah kita kan?

Suasana dalam dewan
umi nabil dan umi Adib...masing-masing menjadi wakil

hadiah untuk nabil dan Adib... dari sekolah..

video
Maaf..video nasyid sons of adam ni pendek-pendek je
video
Johan pertandingan nasyid MTQ daerah Petaling Perdana 2009

video

Thursday, April 23, 2009

Misi ke CC (Cyber Cafe)...


"siapa tahu kenapa Aman tidak datang sekolah?" tanya ustazahlina kepada pelajar2...bila merasakan muridnya Aman sudah lama tidak ke sekolah...
"Ala ustazah.. dia ada je kat rumah...selalu lepak kat cc" jawab seorang pelajar yang juga jiran kepada Aman.

"Siapa boleh tolong ustazah berjumpa dengan Aman?"...ustazahlina berhasrat ingin berjumpa sendiri dengan Aman...

Petang tadi dalam jam 5.30 pm...ustazahlina ke rumah Haziq...pelajar yang ingin membantu ustazahlina untuk berjumpa Aman di Cyber Cafe...rasa cuak pun ada juga dalam hati ini...ustazahlina tidak pernah masuk ke mana-mana pusat internet dan game...mcm2 gambaran yang ustazahlina gambarkan...penuh dengan budak lelaki?...sesak dengan asap rokok?...tempat gangster?...ish..ish...apalah ustazahlina ni!...

Inilah kali pertama ustazahlina masuk ke cc...Uuuu... mcm2 game ada...patutlah budak-budak ni suka habiskan masa di sini! Jerit hati ustazahlina bila melihat deretan komputer yang terpasang dengan pelbagai aksi game...

"Assalamualaikum Aman" sapa ustazahlina, Aman nampak terkejut...mungkin tak sangka berjumpa ustazahlina di cc... Ustazahlina mengajak Haziq dan Aman ke kedai makan yang berdekatan...

"Dah lama Aman tidak ke sekolah..Aman sihat?" ustazahlina memulakan bicara.  Aman menganggukkan  kepala...senyum...

Dari sesi perbualan ustazahlina dan Aman..bertemankan Haziq... dan air soya untuk membasahkan tekak... Aman merasakan sekolah tempat yang membosankan!...banyak perkara yang hendak ditulis...cikgu selalu perli dan marah-marah...

Ustazahlina mula terfikir-fikir...GuruKahAku jika kata-kataku hanya menyakitkan...GuruKahAku jika tindakan ku hanya menyeksakan...GuruKahAku jika ajaranku hanya membosnkan...

Walaubagaimanapun...anak ini perlu dibimbing...perlu dibetulkan mindanya..bahawa..ILMU dapat mengubah HIDUP nya...

"InsyaAllah saya datang sekolah hari Isnin ni ustazah.." janji Aman yang cukup menggembirakan ustazahina...

( teringatkan anakanda Ahmad Nabil Fikri yang berada jauh diperantauan...semoga tiada jemu yang bertandang...tiada bosan yang menjengah...tiada  lelah yang menyapa...kerana mujahadah mu mendapat restu umi dan ayah ...dan Mardhatillah...)

Ya Allah lembutkan hatinya...bersihkan jiwanya...
bimbinglah dia semoga sentiasa di jalan yang benar...Amin...

Wednesday, April 22, 2009

Kau tidak sendirian...


"Tisa, boleh ustazah jumpa Tisa sekejap?"
habis sahaja kelas pada hari itu ustazahlina ingin sangat berjumpa Tisa...sudah banyak hari Tisa tidak bersekolah...Tisa  terlalu pendiam...wajah Tisa nampak pucat...Tisa senyum pada ustazahlina. 
 "Ada apa ustazah?" tanya Tisa . 
" Duduklah, eh Tisa tak makan ke?" , masa rihat baru sahaja bermula...
"tak lah ustazah, tak lalu nak makan?"
"Tisa sakit ke?, kenapa Tisa tak datang sekolah...Tisa dah banyak tertinggal pelajaran..." bertubi-tubi soalan ustazahlina ajukan...
 Tisa tunduk...doktor mengesahkan dia mengalami tekanan darah rendah...perlu makan ubat dan banyak berehat...tapi dalam perbualan ustazahlina dan Tisa pada hari itu akhirnya Tisa bekata...
"susahlah ustazah nak cakap dengan mak" mata Tisa mula berkaca...air mata bergenang...
"emak Tisa sibuk sangat ke?"  ustazahlina ingin tahu masalah sebenar Tisa...
"emak memang sibuk, kerja ikut shif, tapi sekarang emak lagi sibuk tidak hiraukan kami sebab emak dah ada pakwe", terang Tisa panjang lebar sambil mengesat air mata yang mula gugur...
"Aduhai, malang nya anak ini terpaksa memendam perasaan menanggung kepayahan jiwa dengan karenah ibu..." bisik hati ustazahlina.  Rupa-rupanya Tisa menjadi mangsa keruntuhan rumah tangga...selama ini ustazahlina syak Tisa pelajar yang malas, sengaja tidak mahu ke sekolah...

"alangkah zalimnya aku jika aku terus menghukum Tisa pelajar yang malas...zalimnya aku jika aku terus memarahi Tisa yang ponteng sekolah...zalimnya aku kerana tidak mengenali dan memahami...." hati ustazahlina berkata-kata dalam sebak...

" Saya tak selesa di rumah kerana pakwe mak selalu ada di rumah...emak dah tak sayang kami lagi...asyik dengan pakwe sahaja...saya rasa sendirian..."

"Tisa, kamu dan adik perlu berani berhadapan dengan emak...suarakan apa isi hati kamu...tapi jaga jangan marah atau tinggikan suara kepada emak..." ustazahlina cuba memberi pandangan

" Tisa, kamu memang budak pandai...emak Tisa sudah ada kehidupannya...Tisa pun berhak mempunyai kehidupan yang baik...kalau Tisa rajin datang ke sekolah...ada ramai yang boleh bantu Tisa...ustazah ada...kawan-kawan pun ada  (Allah pun ada ...detik hati ustazahlina...teringat entry lepas..nasyeed..i am not afraid to  stand a lone)...Tisa tumpukan pada pelajaran...jangan kerana masalah emak, Tisa musnahkan masa hadapan..."

Tisa mengangguk-anggukan kepala sambil tersenyum...hati ustazahlina berbunga gembira...ustazahlina harap dapat jumpa Tisa esok dan seterusnya...

Ya Allah berikan kekuatan  jiwa , kesabaran  dan keazaman untuk cemerlang  kepada  anak ini  dalam menghadapi kehidupan...berikan anak ini petunjuk dan bimbinganMu ya Allah...Amin...

Tuesday, April 21, 2009

I am not afraid to stand alone...

Fahami dan hayati lirik lagu ini

Dengan IMAN kita tidak bersendirian...Dengan ISLAM kita tidak ketinggalan...
Dengan TAQWA kita tidak dihinakan...Dengan JIHAD kita tidak kecundang...
I am not afraid to stand alone I am not afraid to stand alone If Allah is by my side I am not afraid to stand alone Everything is gonna be alright I am not afraid to stand alone Going keep my head up high I am not afraid to stand alone If Allah is by my side Everything is going be alright Going to keep my head up high Single mother raising her children And Now she's a Muslim Started praying and wearing a headscarf It Was a healing for her heart Struggling with no one to lean on But with prayer she would be strong Had a job but then she was laid off Got a better education and it paid off She was called for a job that she dreamed of Close by, great pay -she was in love -- They brought her in -- told her shes the 1 pick You got the job, but you gotta lose the outfit" It's a tough position that you put me in Cause look at my condition, and my two children But I'll continue looking for a job again Cause my faith and my religion I will never bend I am not afraid to stand alone I am not afraid to stand alone If Allah is by my side I am not afraid to stand alone Everything is gonna be alright I am not afraid to stand alone Going keep my head up high I am not afraid to stand alone If Allah is by my side Everything is going be alright Going to keep my head up high Peer pressure, they were insisting And I was resisting Some days.... I felt I would give in Just wanted to fit in I know.....when I'm praying and fasting' They be teasing and laughing So I called to my Lord for the power For the strength every day, every hour... one day there's a new Muslim teacher Single mom and the people respect her Just seeing.... her strength I get stronger They can break my will no longer You don't see me sweatin' when they're jokes cracking Never see me cussing' with my pants saggin' I aint never running Yo Im still standing, sorry I aint jumping on your band wagon, cause... I am not afraid to stand alone I am not afraid to stand alone If Allah is by my side I am not afraid to stand alone Everything is gonna be alright I am not afraid to stand alone Going keep my head up high I am not afraid to stand alone If Allah is by my side Everything is going be alright Going to keep my head up high Now, I'm a tough one, who can bear their blows The rest play dumb, they don't dare say no Scared of being shunned, but its clear they know I aint never gonna run, I aint scared no more.... Man, these sisters be resolute Never stressed when the rest say they wasn't cute And the get the respect of the other youth Come best with the dress yo and thats the truth These sisters are strong gonna hand it down So me Im a brotha gotta stand my ground No fear, Im tough Im the man in town Peer pressure no more, its my planet now Others may fall, but Im hold my own With Allahs help I'll be strong as stone And I'll be the one to let Al Islam be shown Cause I am not afraid yo to stand alone I am not afraid to stand alone I am not afraid to stand alone If Allah is by my side I am not afraid to stand alone Everything is gonna be alright I am not afraid to stand alone Going keep my head up high I am not afraid to stand alone If Allah is by my side Everything is going be alright Going to keep my head up high...


Friday, April 17, 2009

Berkata yang Baik atau Diam...

"...sebelum kita ke alam dunia, kita berada di alam rahim..."  jelas ustazahlina  kepada murid-murid 3BA,
tiba-tiba suasana menjadi  sedikit bising... "eh kenapa ni?"  ustazahlina kehairanan... 
ooo..rupanya mereka mengejek nama ayah salah seorang murid dalam kelas tu ....rahim..

Alhamdulilah murid yang di ejek jenis cool,  kalau jenis yang cepat marah, boleh jadi gaduh tu...

Selalunya pergaduhan di peringkat sekolah, asal nya dari ejek mengejek dan kutuk mengutuk...almaklumlah belum matang lagi...

Aduhai murid-murid yg dikasihi...ejek mengejek, hina menghina dan kutuk mengutuk bukan ajaran Islam...bukan ajaran Nabi...

"Rahim tu nama Allah...nama yang baik...bila kita mengejek nama ini seolah-olah kita mengejek nama Allah!" ... nasihat ustazahlina kepada murid...

Nabi Muhammad saw juga menasihati kita  dalam sabda baginda
Barang siapa yang beriman kepada hari akhirat hendaklah dia BERKATA yang  BAIK ataupun DIAM - Riwayat  At Tarmizi

Banyak hadis-hadis yang mengajar kita cara beradab semasa becakap...
*  lemah lembut    *  bahasa yang baik    *  jelas dan difahami  *  bercakap yang benar * tidak menyinggung perasaan dengan mengaibkan orang  *  ada unsur nasihat dan ingat Allah

Allah juga mengingatkan kita melalui nasihat Luqman kepad anaknya dalam Surah LUQMAN

Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai.

Pernah dengar suara keldai?  Cuba dengar di bawah ni memang irritating

Cuba saksikan pula apa kata Allahyarham Tan Sri P Ramlee tentang budi bahasa...

Saturday, April 11, 2009

Bacakan dia Al-Fatihah...

"Cikgu saya  tak tahu  nak buat apa lagi dengan anak saya ni..."

ungkapan yang  biasa didengari oleh guru dari ibu bapa...habis sudah kah nasihat ... tiada lagi kah teguran... atau tiada lagikah ungkapan doa... sehingga ibu bapa putus harap untuk mendidik anak-anak?

Ceramah Ustaz Mohammad Abdullah Al-Amin di sekolah tadi mengingatkan ustazahlina situasi di atas....  lebih kurang cakap ajuknya...

"hadirin sekalian kita jangan putus asa dari terus berdoa untuk anak-anak...Al-Fatihah bukan sahaja untuk orang mati... kita bacakan juga Al-fatihah khusus ditujukan kepada anak-anak.. atau orang di sekeliling kita"

Ha kalau macam itu, cikgu pun boleh  tujukan al-Fatihah kepada murid-muridnya...dengan memohon sangat-sangat kebaikan untuk mereka...keikhlasan kita untuk melihat mereka berubah ke arah yang lebih baik pasti akan Allah lorongkan...dan permudahkan...

 Ya Allah kurniakan anak-anak dan anak didikku hati yang bersih...jiwa yang lembut...kesungguhan yang tinggi dan kesabaran yang kental....
Amin Ya  Rabbal Alamiin

Berdoalah...

Surah as-Shaffat :100
  • Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak-anak
  •  dari orang-orang yang soleh
surah al-Furqan:74

Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa.

اَللَّهُمَّ فَقِّهْهُ فِي الدِّيْنِ، وَعَلِّمْهُ التَّأْوِيْلَ
“Ya Allah, wahai Tuhan kami! Berilah kefahaman kepadanya dalam agama 
dan ajarkanlah kepadanya memahami al-Quran”.

Doa ini adalah doa yang pernah diucapkan oleh Rasulullah s.a.w. untuk Ibnu ‘Abbas r.a.. Berkat doa baginda ini, Ibnu ‘Abbas telah muncul di kalangan sahabat sebagai seorang pentafsir al-Quran yang paling unggul 

Friday, April 10, 2009

Tahniah Ahmad Nabil Fikri

Berilah penghargaan walau ucapan terima kasih...  walau cuma senyuman ikhlas... 

"Terima kasih kerana tolong bawakan beg ustazah... banyak pahala kamu hari ini..."

"Bagus, kamu bawa buku hari ni...moga senang kamu belajar nanti..."

MUDAH bukan?

Alam juga memberikan senyuman...
Penghargaan dan pengiktirafan  sebagai motivasi ekstrinsik amat penting dalam kehidupan manusia...
Semua orang ingin dihargai... dirasai kewujudannya..
Penghargaan dapat  meningkatkan yakin diri dan menggalak perubahan positif...
Perlakuan baik atau pencapaian positif walaupun kecil perlu dihargai agar perlakuan baik itu akan terus diamalkan...

Berilah penghargaan kepada mereka yang berada di sekeliling kita teruatamanya ahli keluarga...anak-anak...anak didik...

Alfu Mabruk Ya Nabil...
Alhamdulillah hari ini  ini ustazahlina menerima sepucuk surat...Jemputan untuk Hari Anugerah Kecemerlangan Akademik SMK Seksyen 18 Shah Alam 2009...  penghargaan dan pengiktirafan pihak sekolah untuk anakda yang berjaya dalam PMR ....Alhamdulillah anakanda Nabil dijemput untuk menerima hadiah PMR  8A... tapi anakanda jauh di Yaman.. InsyaAllah umi dan ayah akan wakilkan....
Surat jemputan untuk Ahmad Nabil Fikri PMR (8A) 2008

Sunday, April 5, 2009

MANFAAT Teknologi

Sesi  bersua  secara maya bersama anakanda yang dikasihi ahmadnabilfikri yang sekarang sedang menuntut di Sanaa' Yaman.... Moga sentiasa dalam rahmat dan peliharaan Allah...teruskan istiqomah dalam mujahadah.... DOA kami sentiasa mengiringi semangat mu...
Adik-adik teruja nak jumpa abang nabil

Umi dan Nuha pun excited

Thursday, April 2, 2009

RAHSIA di dalam AIR

"Eh apa yang kecoh tu!" terdetik hati ustazahlina sewaktu masuk ke bilik guru... melihat beberapa rakan guru sedang rancak bercakap... macam ada yang tak kena.
Bukan la nak jadi busy body tapi nak tahu juga..., mana la tahu kalau-kalau  boleh membantu.

"Kenapa Zek?" 

"budak ugut Zek la kak, masa dalam kelas tadi"

Terkejut berbaur sedih kerana tidak menyangka insiden pelajar mengugut guru berlaku pada rakan sejawat.  Lebih terkejut lagi bila ustazahlina kenal sangat dengan pelajar itu...malah pernah bercakap dengan ibu dan bapanya sewaktu ustazahlina mengajarnya di tingkatan dua.

"sebenarnay apa yang Zek dah buat pada budak tu, sampai dia ugut ? Ustazahlina ingin mengetahui situasi sebenar.

"Mungkin dia tidak puas hati bila Zek tegur dia kerana tidur dalam kelas...lagipun kak kelas 3G tu susah betul lah nak kawal...bising" Zek meluahkan apa yang terpendam.

Ustazahlina berfikir sejenak... bagaimana ingin aku bantu...? Ha! ini satu amalan yang sering ustazahlina amalkan dan rasanya berkesan...!

"Zek, setiap kali masuk kelas...langkah dengan kaki kanan dan berilah salam...niatkan dalam hati Zek beri salam kepada semua pelajar dan makhluk yang ada dalam kelas itu dan kalau boleh "imagine" kan salam tu sampai ke hati pelajar.  Seperkara lagi, Zek kena berhati-hati dengan kata-kata Zek..."  ustazahlina kongsikan petua 

" Bukan apa Zek, bila kita beri salam, kita sebenarnya telah membuka jalan dan ruang yang mudah untuk berkomunikasi dengan pelajar, dari kita terjah je..." tambah ustazahlina lagi sebagai penjelasan.  

"Tindakan pelajar tu memang tidak wajar, InsyaAllah Zek, jika akak jumpa pelajar tu akak akan nasihatkan dia" Ustazahlina  cuba meredakan kebimbangan cikgu Zek...

Alhamdulillah...sebentar tadi ustazahlina membaca entry tentang RAHSIA  di dalam AIR dari y4ku24,  walaupun telah lama tahu tentang rahsia air tetapi penyampaian  dan pengupasannya amat berkesan.  Terfikir untuk kongsikan bersama rakan-rakan guru sebagai satu cara menangani masalah pelajar...

Bacalah!
Kajian saintifik di Jepun: Dr. Masaru Emoto dari Universiti Yokohama dengan tekun melakukan penyelidikan tentang perubahan molekul air. Secara ringkasnya molekul air berubah menjadi cantik apabila diberikan kata-kata yang baik dan bertukar menjadi buruk apabila diperdengarkan ungkapan-ungkapan yang buruk.  Berdasarkan kajian Dr. Masaru Emoto, molekul air yang tercantik ialah yang diberikan kata "Love and Gratitude"

Bentuk Kristal yang cantik dari air yang diberikan kata-kata yang baik
Bentuk kristal air yang buruk kesan dari ungkapan yang tidak baik

APA KAITANNYA DENGAN PELAJAR KITA?

70%  dari badan manusia adalah air, justeru kalau kita sentiasa memberikan ungkapan yang baik maka seluruh air dalam tubuh manusia akan bertukar menjadi molekul yang cantik.  kecantikan dari dalam ini akan terserlah pada wajah , sikap dan perwatakannya... Subhanallah.. dalam Islam kita ada banyak kalimah yang cantik... yang boleh kita ungkapkan untuk diri kita sendiri dan anak-anak didik kita... Guru-guru yang mengungkapkan kata-kata yang baik bukan sahaja mencantikkan molekul bendalir dalam tubuhnya malah orang di sekelilingnya!

BUKTI AL QURAN


 “...Kami ciptakan dari air segala sesuatu yang hidup...”(QS. Al-Anbiya : 30)

My Videos

Bahan Bantu Belajar Ustazahlina

Welcome

Followers