Sunday, October 21, 2012

Kisah Guru : Meja yang terbailik ...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

السلام عليكم ورحمة الله  وبركاته....

"  Ustazahlina you nak tau satu cerita tak?"   Dengan penuh semangat seorang rakan guru ustazahlina tidak sabar-sabar untuk kongsikan kisahnya.

" Tadi masa I nak masuk kelas 4K.. cikgu L yang baru keluar dari kelas tersebut  ucapkan kepada I (All the best).. I pun suspend lah... bila I masuk kelas , ada dua meja terbalik... I minta murid betulkan tetapi sorang pun tidak mahu buat, I tanya lagi siapa yang buat dan tolong betulkan... you nak tahu apa yang berlaku? .... seorang murid  pergi ke muka pintu lalu melaung kepada cikgu L ... "  

Hoi!  betulkan meja ni!

Ustazahlina terkedu, kelu, sambil senyum pahit .... seorang murid melaung kepada guru supaya betulkan meja yang guru tersebut telah terbalikkan.... pasti guru ini terlalu marah sehingga dia bertindak sedemikian.... pasti ada sesutu yang berlaku dalam kelas sebelum ini....  dalam fikiran ustazahlina berligar-berligar banyak perkara .... terfikir dalam hati ... kalau ini terjadi kepadaku... ada meja terbalik semasa kita  melangkah masuk kelas.... apa agaknya yang patut kita lakukan...?

Pesanan kepada diri

Kita tidak perlu mencari siapa yang salah atau siapa yang betul tetapi sebaliknya kita  sama-sama berusaha membetulkan apa yang salah.  Moga ada kebaikannya


[ Gambar hiasan:  Sekolah di Wilayah Tengah Cina meminta ibu bapa membawa meja dan kerusi untuk anak mereka ke sekolah]




No comments:

Post a Comment

My Videos

Bahan Bantu Belajar Ustazahlina

Welcome

Followers