Tuesday, January 26, 2010

Saya lapar cikgu...

Murid 1  :   Cikgu ada budak "pau" saya.... (sambil mengesat air mata)
Guru Bertugas : mana budak tu?... panggil dia...



Guru Bertugas :  Awak "pau" duit dia ye?  Berapa yang awak minta?  Kecik-kecik dah nak jadi samseng ye?

Murid 2 :  saya minta dia 20 sen cikgu... (sambil tunduk...sedih ... atau takut.... mungkin la).. saya nak beli air....

Guru Bertugas :  Ish kamu ni!! ... nak beli makanan pun nak "pau"...  nanti makanan tu jadi darah daging kamu?... tu yang susah nak belajar... hati dah jadi gelap... dah!.. lain kali jangan buat lagi.... salam dengan kawan dan minta maaf...

Ya Allah... "pau" kawan 20 sen je?... he3 kenapa tak "pau" banyak-banyak baru la berbaloi kena marah.... terlintas fikiran tak baik dalam hati ni... Astagfirullahal a'zim..... 

Kebetulan..... murid 2 tadi lalu di hadapanku  sewaktu keluar dari bilik guru....

Adik.. mari sini sekejap.... adik dah makan?... adik tak ada duit ke nak beli makanan? (kerenung wajah kecil itu..... kulihat ... matanya berkaca-kaca... air mata  hampir mengalir....) adik... lain kali kalau adik lapar ... tak ada duit... jangan "pau" kawan ye... datang jumpa cikgu-cikgu...mesti ada yang nak tolong adik... "pau" ni sama dengan mencuri... makanan yang kita beli jadi haram ... tak elok kita makan... nah ! ambil ni buat belanja ye..."

Murid 2 :  Terima kasih cikgu.....

Ya Allah kurniakan hikmah dan bijak sana kepada kami dan anak-anak ini supaya kami dapat menjalani kehidupan ini dengan penuh kasih sayang.......

3 comments:

  1. huhu budak2 takut kot nak ke bilik guru.. kanak2 ribena kat skolah cu ni siap berani minta.. "cikgu ada 10 ringgit..nak beli pensel stabillo.." huhuhu..

    ReplyDelete
  2. tu mmg ribena betul la tu...cu

    ReplyDelete

My Videos

Bahan Bantu Belajar Ustazahlina

Welcome

Followers